Frittata z bobem i pomidorami

Delikatna frittata z dodatkiem kremowego serka o smaku pomidorów i bazylii, a w niej zatopione ziarenka bobu. Proste, ciepłe danie, które idealnie sprawdzi się na śniadanie lub lekki obiad. Serek Apetina sprawia, że frittata jest kremowa, aromatyczna i bardzo smaczna.

  • 5 jajek
  • 1/4 szklanki mleka
  • 125 g serka kremowego Apetina Pomidory i Bazylia
  • ok 300 g ziaren bobu (świeży lub mrożony)
  • 1 cebula
  • 1 ząbek czosnku
  • 3 pomidory
  • masło klarowane do smażenia
  • szczypiorek
  • sól
  • pieprz czarny

Bób ugotować w lekko osolonej wodzie z dodatkiem niewielkiej ilości cukru. Gotować ok 10 min do miękkości. Przelać zimną wodą i ziarna obrać z łupinek.

Cebulę pokroić w drobną kostkę i razem z rozgniecionym czosnkiem zeszklić na maśle klarowanym. Dodać ziarna bobu i pokrojone w kostkę dwa pomidory, bez skórki i wodnistych części z nasionami. Warzywa przełożyć do formy o średnicy 25 cm. Jajka rozmącić z mlekiem i dołożyć serek. Dokładnie wymieszać, lekko doprawić solą i pieprzem. Przelać do warzyw, układając na wierzchu pokrojonego w plasterki pomidora. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180*C i piec przez około 40 min. Podawać na ciepło posypując po wierzchu posiekanym szczypiorkiem. Smacznego :)


Codziennie baw się smakiem!

Galaretka z kurczakiem i szynką

Wytrawna galareta z kurczakiem, szynką i warzywami. Składniki ułożyłam warstwami, dzięki czemu taka galareta nie tylko jest smaczna, ale też pięknie wygląda. Można ją podać jako przystawkę z sosem czosnkowym lub koperkowym.

  • 1 marchewka
  • 1 filet z kurczaka
  • 1 papryka marynowana
  • 6 plastrów szynki konserwowej
  • 2 łyżki kukurydzy konserwowej
  • 1 mały brokuł
  • 1 litr buliony drobiowego (rosół)
  • 7 łyżeczek żelatyny

Ugotować filet z kurczaka, brokuł i marchewkę. Brokuł podzielony na różyczki gotujemy 5 min, nie może się rozpadać. Po wyjęciu z wrzątku należy go przełożyć na chwilę do bardo zimnej wody. Dzięki temu nie straci zielonego koloru.

Zimnym bulionem zalać żelatynę, tak aby cała była przykryta i odstawić do napęcznienia. Pozostały bulion przelać do garnka i podgrzewać, aż będzie bardzo gorący. Dodać żelatynę i mieszać, aż się rozpuści. Nie gotować.

Marchewkę pokroić w talarki i ułożyć na dnie formy (11×25). Na marchewce ułożyć pokrojonego w paski fileta z kurczaka, następnie paprykę i zwinięte w rulonik plasterki szynki. Posypać kukurydzą i ułożyć różyczki brokuła. Wszystko zalać płynnym rosołem i odstawić do całkowitego stężenia. Podawać krojąc na grube plastry. Smacznego :)

Pieczeń z selerem korzeniowym otulona boczkiem

Wieprzowe mięso mielone z dodatkiem selera korzeniowego, który nadał pieczeni ciekawego aromatu i fajnego smaku. Całość otula wędzony boczek, który uchronił przed wysuszeniem, szczególnie, że pieczeń jest z dość chudego mięsa.  Polecam na obiad lub jako wędlinę na kanapki. 

  • 1 kg mięsa mielonego z szynki
  • 1 jajko
  • 1 cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • 1 łyżeczka soli
  • 3 łyżki bułki tartej
  • 1/2 selera korzeniowego
  • 1/2 szklanki jogurtu naturalnego
  • ok 300 g boczku wędzonego
  • olej rzepakowy do smażenia

Cebulę pokroić w drobną kostkę, a selera zetrzeć na tarce jarzynowej. Warzywa wrzucić na patelnię z rozgrzanym olejem rzepakowym i chwilę przesmażyć. Odstawić do wystudzenia.
Mięso zmielić w maszynce do mielenia na sicie o małych otworach. Wymieszać razem z warzywami, jajkiem, bułką tartą, rozgniecionymi ząbkami czosnku, jogurtem i przyprawami. Formę o wymiarach 11 x 24 cm, wyłożyć plasterkami boczku, tak aby jedna część zachodziła na drugą. Przełożyć masę mięsną i założyć wierzch boczkiem. Przykryć całość folią aluminiową. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180*C i piec przez 1 godzinę. Po tym czasie usunąć folię, podwyższyć temperaturę do 200*C i zapiekać jeszcze przez ok 10 min, do momentu aż boczek z wierzchu się przyrumieni. Do obiadu podawać pokrojone w grube plastry. Smacznego :)

Rada: Po usunięciu foli w formie znajdowało się sporo wody z tłuszczem. Zlałam to, zebrałam tłuszcz, a na tej wodzie zrobiłam sos do pieczeni.


Warzywa korzeniowe 2017

Karkówka pieczona w cebuli

Kawałki karkówki marynowane, a następnie upieczone w rękawie do pieczenia razem z dużą ilością cebuli. Mięciutkie i aromatyczne mięso na obiad, które nie wymaga dużego nakładu pracy, bo wszystko piecze się w piekarniku. Obok mięsa mogą piec się również zawinięte w folię aluminiową ziemniaki i cały obiad będzie gotowy :)

to

  • 1 kg karkówki
  • 1 kg cebuli
  • 1 szklanka gęstego przecieru pomidorowego
  • 1 łyżeczka musztardy
  • 2 łyżki miodu
  • 2 łyżki oleju rzepakowego
  • 2 ząbki czosnku
  • 1 łyżeczka soli
  • 1/2 łyżeczki pieprzu czarnego mielonego
  • 1 łyżeczka majeranku

W dużej misce przygotować marynatę rozcierając musztardę z miodem, olejem, solą, pieprzem, majerankiem, przeciśniętym przez praskę czosnkiem i przecierem pomidorowym. Karkówkę pokroić na małe kawałki, wycinając tłuste części i dodać do marynaty razem z pokrojoną w piórka cebulą. Wszystko razem wymieszać i odstawić na około 3 godziny w chłodne miejsce. Przełożyć do rękawa do pieczenia i wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 *C i piec przez 2 godziny. Tak przygotowane mięso można podać z ziemniakami. Smacznego :)

to1

Udka z kurczaka w cieście francuskim

Smażone podudzia z kurczaka zawinięte w ciasto francuskie, a następnie jeszcze dopieczone. W ten sposób mięso jest miękkie, soczyste i z chrupiącą otoczką z ciasta francuskiego. Smaczne danie dla tych, którym znudziły się klasycznie smażone, czy pieczone udka. 

to

  • 6 podudzi z kurczaka
  • 1 opakowanie ciasta francuskiego
MARYNATA:
  • 4 łyżki oleju rzepakowego
  • 1 łyżeczka czosnku granulowanego staropolskiego
  • 2 łyżki sosu sojowego
  • 1 łyżeczka płynnego miodu prawdziwego
  • 1 łyżeczka soku z cytryny
  • 1/2 łyżeczki papryki słodkiej
  • sól

Wszystkie składniki marynaty umieścić w dużej misce i rozetrzeć.
Z podudzi z kurczaka ściągnąć skórę i odciąć koniec, tak aby została sama kość. Tak przygotowane mięso włożyć do miski z marynatą i dokładnie obtoczyć. Odstawić w chłodne miejsce na około 3 godziny.
Po tym czasie mięso z marynatą usmażyć na rozgrzanej patelni. Smażyć z każdej strony, aż mięso będzie bardzo miękkie. W razie konieczności można podlać odrobiną wody. Ściągnąć z patelni i ostudzić.
Schłodzone ciasto francuskie pociąć na 6 części i w każda z nich zawinąć podudzie, mocno ściskając końce ciasta. Położyć na blachę z wyłożoną papierem do pieczenia i wstawić do piekarnika nagrzanego do 200*C. Piec przez ok 20 minut, aż ciasto się przyrumieni. Można podawać np z ziemniakami i surówką. Smacznego :)

to2

to4

Kasza jaglana z brokułem

Kasza jaglana z warzywami to danie na lekki i zdrowy obiad, ciepłą kolację albo sałatkę. Taka kasza dobrze smakuje na ciepło, jak i na zimno. Dlatego z powodzeniem można zabrać ją do pracy na drugie śniadanie :)

to

  • 1/2 szklanki kaszy jaglanej
  • 1 szklanka wody do gotowania kaszy
  • 1 cebula
  • 1 ząbek czosnku
  • 1 papryka czerwona
  • 2 łyżki kukurydzy konserwowej
  • 1 mały brokuł
  • natka pietruszki
  • sól
  • pieprz czarny mielony

Kaszę jaglaną parę razy wypłukać w zimnej wodzie. Przełożyć na sitko i sparzyć wrzątkiem tuż przed gotowaniem. Osoloną wodę zagotować i wrzucić sparzoną kaszę jaglaną. Garnek przykryć pokrywką i gotować na małym ogniu, aż będzie miękka, co zwykle trwa 10-15 min.

Brokuł podzielić na różyczki i wrzucić na gotującą się, lekko osoloną wodę. Gotować 5 min, po czym przełożyć na chwilę do zimnej wody.
Cebulę pokroić w drobną kostkę i zeszklić na rozgrzanym oleju razem z rozgniecionym czosnkiem. Dodać pokrojoną w kostkę paprykę i dusić wszystko, aż będzie miękkie. Można podlać odrobina wody, jeżeli będzie się zbytnio rumieniło. Dodać ugotowaną kaszę, kukurydzę i przyprawić dodając też natkę pietruszki. Na końcu dołożyć podzielony na różyczki brokuł i delikatnie wymieszać. Smacznego :)

to2

to3

Tostowe babeczki z brokułem

Babeczki z chleba tostowego, a w nich zapieczony brokuł z szynką i jajkami. Posypane z wierzchu odrobiną sera, to propozycja na ciepłe śniadanie albo przystawkę. Babeczki są mięciutkie i bardzo smaczne.

to

  • 10 kromek chleba tostowego
  • 1/2 brokuła
  • 3 plastry szynki
  • 3 jajka
  • 3 łyżki śmietany 18%
  • sól
  • pieprz czarny
  • olej rzepakowy

Brokuł podzielić na różyczki i wrzucić na wrzącą, osoloną wodę. Gotować 5 min, odcedzić i zanurzyć w zimnej wodzie. W ten sposób hamujemy proces gotowania i zachowujemy intensywny, zielony kolor.

Z chleba tostowego wyciąć koła (o średnicy około 6 cm i delikatnie rozwałkować. U w kształcie kwiatków, ale nie ma to znaczenia. Formę na muffinki dobrze natłuścić i włożyć krążki chleba do wgłębień. Włożyć po łyżeczce pokrojonej szynki i ułożyć różyczki brokuła. Jajka rozmącić ze śmietaną oraz przyprawami i wlać do babeczek. Wierzch oprószyć startym serem żółtym. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 *C i piec przez około 25 min, aż wierzch zacznie się rumienić. Smacznego :)

to1

to3

Jajka zapiekane w szynce

Jajka zapiekane w plastrach szynki to smaczne i banalnie proste śniadanie lub przystawka. Nie wymaga wielu składników, ani dużego nakładu pracy, a jest ciekawym sposobem na podanie jajek.  

to

  • 10 plastrów szynki ok 10 cm średnicy
  • 10 małych jajek
  • sól
  • pieprz czarny świeżo mielony
  • szczypiorek lub natka pietruszki

Plastry dobrej szynki o średnicy około 10 cm włożyć do lekko natłuszczonej formy na muffinki. Wbić do każdej szynki po jednym jajku, oprószyć solą i pieprzem. Formę wstawić do piekarnika nagrzanego do 180*C . Piec przez 25 minut jeżeli chcemy, aby żółtko było ścięte. Natomiast jeżeli preferujemy płynne żółtko czas zapiekania skrócić do 15 min. Podawać posypując szczypiorkiem lub natką pietruszki. Jajka takie wspaniale smakują z sosem chrzanowym. Smacznego :)

to1

to3

Koktajl z jarmużem, jabłkiem i pomarańczą

Koktajl warzywno – owocowy, zielony za sprawą jarmużu. Dobrze zmiksowany nie jest wyczuwalny, a jabłko i pomarańcza wnoszą fajny owocowy smak. Zdrowa porcja witamin, którą warto sobie przygotować np na podwieczorek.

to1

  • 100 g jarmużu lub kilka liści
  • 1 jabłko
  • 1 duża pomarańcza
  • ok 2 szklanek wody mineralnej

Jarmuż posiekać lub porwać palcami, bez twardej łodygi.
Pomarańczę oraz jabłko obrać, wykrawając gniazdo nasienne. Wszystko przełożyć do pojemnika, wlać wodę i zmiksować blenderem. U mnie najlepiej sobie poradził blender tzw żyrafka. Ilość wody zależy od tego jak bardzo gęsty chcemy mieć koktajl, dlatego wodę najlepiej dodawać etapami. Smacznego i na zdrowie :)

to2

to1


Smaczne a nie tuczy

Naleśniki z mięsem mielonym pod pomidorowym beszamelem

Mięso mielone zawinięte w naleśniki i zapieczone pod pomidorowym beszamelem. Naleśniki w takim sosie dodatkowo zmiękną, a sos z wierzchu się przypiecze. Zapiekanka jest nie tylko smaczna, ale też bardzo sycąca.

to1

NALEŚNIKI:
  • 1 szklanka mąki pszennej
  • 1 szklanka mleka
  • 2 jajka
  • 1/2 szklanki wody
  • 2 łyżki oleju rzepakowego
  • duża szczypta soli
NADZIENIE:
  • 300 g mięsa mielonego z łopatki wieprzowej
  • 1 cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • 1/2 szklanki gęstego przecieru pomidorowego
  • 1 łyżka koncentratu pomidorowego
  • sól
  • pieprz czarny mielony
  • bazylia suszona
  • olej do smażenia
SOS BESZAMELOWY:
  • 1 łyżka mąki pszennej
  • 25 g masła
  • 1 szklanka mleka
  • 1/2 szklanka przecieru pomidorowego
  • sól 
  • pieprz czarny mielony

Przygotować naleśniki ucierając wszystkie  składniki na jednolitą masę. Gdyby ciasto było za gęste, należy dodać odrobinę wody. Smażyć cienkie naleśniki.

Czosnek rozgnieść i wrzucić na rozgrzany olej, a po chwili dodać drobno posiekaną cebulę. Smażyć, aż cebula się zeszkli i zmięknie, po czym dołożyć mięso. Lekko podsmażyć, wlać przecier pomidorowy, koncentrat i dobrze przyprawić. Dusić do momentu uzyskania gęstego sosu. Wykładać porcje na naleśniki i zawijać w ruloniki. Naczynie do zapiekania wysmarować masłem i ułożyć naleśniki z farszem.

Na patelni rozpuścić masło i dodać mąkę, dokładnie połączyć. Smażyć ok 2 min, nie dopuszczając, aby mąka się zrumieniła. Cały czas mieszając wlewać powoli mleko. Najlepiej użyć trzepaczki, bo będą robiły się grudki. Wlać przecier pomidorowy, przyprawić i zagotować.  Wlać na wierzch zawiniętych naleśników i wstawić do piekarnika nagrzanego do 180*C na około 30 min. Wierzch dodatkowo można posypać żółtym serem. Smacznego :)

to

to2